Lelaki Jepun hidup tanpa membelanjakan wang selama 36 tahun, hanya guna baucar

 


Alangkah indahnya dunia jika kita tidak perlu mengeluarkan langsung wang dalam meneruskan kehidupan.

Baru-baru ini, ada laporan mendedahkan tentang seorang lelaki dari Jepun yang langsung tidak menggunakan duitnya selama 36 tahun!


Bagaimanakah agaknya ya? Rupa-rupanya lelaki tersebut, Kiriya Hiroshi sebenarnya telah lama melabur dalam pasaran saham.

Ia dimulakan Kiriya semenjak berusia 35 tahun lagi dan kini usianya sudah mencecah 71 tahun. Nilai saham yang dimilikinya juga mencecah 300 juta yen (RM11,800,000).

Untuk pasaran saham di Jepun, terdapat satu sistem khas di mana pelabur akan mendapat pelbagai baucar sebagai satu bentuk ganjaran.


Setakat ini, Kiriya difahamkan telah melabur di lebih 900 buah syarikat dan sebagai ganjaran, dia diberikan baucar yang menarik pada setiap tahun.

Malah Kiriya juga hanya menunggang basikal sahaja untuk ke mana-mana..

Menurutnya, dia akan menggunakan baucer dan kupon tersebut bagi membeli makanan dan keperluan harian seperti beras, minyak, pakaian dan kasut.

Dia juga agak tegas dalam membelanjakan baucer, di mana dia tidak akan menggunakannya untuk harga produk yang melebihi nilai baucernya.



Malah dompetnya juga tidak seperti orang lain, yang dipenuhi dengan wang tunai dan kad, sebaliknya hanya dipenuhi dengan baucar!

Seronok sangat jadi Kiriya, bukan?

SUMBER

Comments

Popular posts from this blog

Bahu kaku banyak serang wanita

Datuk Seri Vida didenda RM4,800